Jajka

Czy wiesz, że?

Podstawowy składnik wielu dań, skarbnica wielu substancji odżywczych. Źródło pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego. Tygodniowa porcja jaj spożywanych przez zdrowego człowieka powinna wynosić 4-5 szt. licząc te użyte do produkcji dań (norma WHO to jednak 10 szt tygodniowo). Ludziom cierpiącym na choroby układu krążenia, cukrzycę i problemy z cholesterolem zaleca się jedzenie 1-2 jaj tygodniowo.

By białka lepiej się ubiły dodajemy do nich szczyptę soli, a wcześniej chłodzimy je przez kilka chwil w lodówce. Ubijamy tak długo, aż zacznie się odrywać od ścianek miski a po odwróceniu "do góry nogami" nie wypadnie nam z naczynia na ziemię.

Jaja wyjmujemy z lodówki na 15 min przed gotowaniem, dokładnie je myjemy. Aby jajko nie pękło zawsze solimy wodę. Jaja na twardo zawsze hartujemy zimną wodą.

Jaja wkładamy do wrzącej wody, pojedynczo, najlepiej łyżką. Gotujemy ok. 3 min na miękko, ok. 6 min na pół miękko, ok. 10 min na twardo.

Zbyt długie gotowanie jaj spowoduje, że w okół żółtka pojawi się zielonkawa obwódka.

Aby zbadać świeżość  wkładamy surowe jajko do szklanki z wodą - świeże jajka od razu opadną na dno szklanki (po rozbiciu lśniące i o jednolitej barwie żółtka), średnio świeże  będzie "wisiało" w szklance (białko luźne, żółtko matowe i płaskie), nieświeże wypływa na wierzch (bardzo luźne białko, żółtko z plamkami).

Opublikowane w Ciekawostki i otagowane: , , .